Defresne regisseert Schuld en boete in de bewerking van de Fransman Gaston Baty, die de roman van Dostosjevski terugbracht tot de belangrijkste scènes.
Hiervoor maakt Van Dalsum vijf decorontwerpen in pastelkrijt (collectie en foto's TIN) en een zesde decor, dat alleen op een foto is te zien.

Raskolnikov (Ben Royaards), een arme student, woont in een huurkamertje in Sint Peterburg. Om aan geld te komen, beraamt hij een moord op een pandjesbazin. Hij vindt dat hij meer recht van leven heeft dan zo'n oude woekeraarster.

 

t50

De kamer van Raskolnikov, die met kleine changementen ook kan dienen als de kamer van de pandjesbazin en de kamer van zijn vriendin Sonja.

 

In een kelderkroegje ontmoet hij de alcoholist Marmeladow (Jules Verstaete), die zijn familiekapitaal verbrast. Daarom wordt zijn dochter Sonja (Charlotte Köhler), op wie Raskolnikov verliefd wordt, door haar stiefmoeder gedwongen zich te prostitueren.

 

t51

Het kelderkroegje waar Raskolnikov de alcoholist Marmeladow ontmoet. Links een drankkast, daarnaast een icoon.

 

Raskolnikov vermoordt de woekeraarster met een bijl in haar woning en ook haar halfzuster, die toevallig getuige van de moord is. Hij begint obsessief over zijn daad te piekeren, verbergt zijn buit onder een steen en gaat in een deliriumachtige koortstoestand de straat op. Daar ziet hij hoe de dronken Marmaladow door een koets overreden wordt en sterft. Uit medelijden geeft hij een deel van het geroofde geld aan Sonja, de dochter van Marmeladow en aan haar familie.

 

t52

De straat in Sint Petersburg waar Raskolnikov in verwarde toestand getuige is van het dodelijk ongeluk van Marmeladow.

 

Politiecommissaris Porphyrius (Van Dalsum) is er van overtuigd dat Raskolnikov de dader is, maar hij heeft geen bewijs. Daarom begint hij op een vaderlijke manier psychologische spelletjes met Raskolnikov te spelen, die ontkent, maar steeds nerveuzer wordt. Hij bekent de moorden wel aan Sonja. Zij heeft een nobele inborst en wil dat hij zich aangeeft. Deze bekentenis wordt afgeluisterd door iemand die hem dreigt te chanteren. Raskolnikov raakt volkomen verscheurd en een nerveus wrak. Aan het eind van het laatste verhoor vraagt Porphyrius fijntjes of Raskolnikov zo gentlemanlike zou willen zijn, mocht hij voor een wat ongebruikelijke oplossing kiezen (zelfmoord), om even een briefje na te laten waarop staat waar de steen met de buit ligt. Werumeus Buning schrijft over Van Dalsum's Porphirius: "hij is een stug, alles doorziend mens met een ingehouden medelijden, een vriendelijke glimlach als van een masker, een werktuig van het recht, maar een werktuig dat het recht in de misdadiger zelf dwingt te werken. Een prachtige kop, met de starende blik, de korte, blonde oogharen, de weergaloze schranderheid en de walging van alle kleine kwaad, een meesterlijk ingehouden gespeelde rol" (De Telegraaf, 2 okt. 1933).

 

t53

Het politiebureau van Porphyrius waar Raskolnikov verhoord wordt.

 

Murw, maar opgelucht, bekent Raskolnikow tenslotte. Hij wordt tot acht jaar dwangarbeid veroordeeld. Sonja volgt hem naar Siberië, waar hij gelouterd en een beter mens wordt.

 

t54

Een kerkhof met cypressen voor de begrafenis van de pandjesbazin en haar halfzuster. Waarschijnlijk zijn het muurtje met het bankje rechts en het hek setstukken en is de rest geschilderd op het achterdoek. Gezien de cypressen laat Gaston Baty het stuk vermoedelijk in zijn vaderland Frankrijk spelen.

 

Het unaniem geroemde decor van een onheilspellend donker kaal trappenhuis is alleen op een foto te zien.

 

t55

Het trappenhuis in de tweede scène als de moorden zijn ontdekt en de buren naar de woning van de pandjesbazin klimmen waar de misdaad is gepleegd. Foto Polygoon.

 

De afgeronde vorm rechtsonder is een gedeelte van de draaischijf waarop het trappenhuis staat. Achter het trappenhuis staat op de draaischijf een van de kamers, die op de decorontwerpen zijn afgebeeld. Als een acteur aanklopt bij een van de etages die door het trappenhuis gesuggereerd worden, wordt de kamer naar voren gedraaid. De acteur snelt de trap af en komt binnen door de kamerdeur. De ene kamer kan veranderd worden in de ander. In de animatie hieronder wordt als voorbeeld de kamer van Raskolnikov omgebouwd tot de kelderkroeg:  

 

Changement Schuld en boete

 

  Terug