Van Dalsum trekt zich terug in Eenigenburg. Hij gaat verder als schilder, exposeert zijn werk en wordt zelf vereeuwigd voor het nageslacht, maar blijft incidenteel acteren en regisseren. Ik kan niet zeggen wat nu eigenlijk het belangrijkste is geweest in mijn leven, als ik alles achteraf beschouw. Schilderen of acteren. Als het erop komt, hoort ’t allemaal bij elkaar. ’t Is allemaal met elkaar verweven.’t Is één geheel. Hij overlijdt op 82jarige leeftijd. Nederland herdenkt hem als een waarlijk groot en waarachtig kunstenaar.
De tijd, die nu overblijft zal ik besteden aan schilderen. Ik heb vanaf mijn 22ste jaar geschilderd, maar ik wil het nu beter gaan doen. Tot nog toe waren het alleen landschappen en stillevens. Ik ga straks proberen om koppen te schilderen, een karakter gestalte te geven. Schilderen is een andere verdieping dan toneelspelen, het is meer introvert, maar het kan je dezelfde intense voldoening schenken (Het Binnenhof 9 nov. 1964). Daarvoor neemt hij op zijn 81ste nog tekenles. Hij exposeert vijf maal. Zijn werk laat zien, hoe ver hij het had kunnen brengen, als hem meer tijd gegund was. Hij acteert nog voor radio en TV, regisseert amateurs en speelt in Prometheus, maar is al bijna geschiedenis. Hij wordt vereeuwigd in portretten, op film, in interviews en boeken en maakt nog mee, dat de Nederlandse Comedie, die hem in 1953 onttroonde, nu zelf ten onder gaat aan de Aktie Tomaat. Zijn laatste optreden in Elckerlyc ─ de mens die zijn laatste reis moet maken ─ is symbolisch voor zijn naderend einde. Hij sterft, moedig en waardig, zoals hij geleefd heeft. Het koningshuis, de regering, de pers en honderden vrienden, collegae, bewonderaars en buurtgenoten betuigen hoe inspirerend hij voor hen was.
1964, 75 jaar. Afscheidstournee Koning Lear, Eenigenburg
Bijna twintig jaar na WOII, beter laat dan nooit, wordt hem een erepenning toegekend door de Stichting Kunstenaarsverzet.
1965, 76 jaar. Tentoonstellingen in Den Haag, Eindhoven en Tilburg, de laatste Lear, vereeuwigd voor het nageslacht, De Leeuwerik
Tentoonstelling bij Van Stockum
19 mei gaat de laatste voorstelling van Koning Lear in de schouwburg van Eindhoven. In zijn dankwoord bij de huldiging herinnert hij aan de tijd dat hij in Eindhoven verbleef in de oorlog (zie 1944). 's Middags opent hij daar op verzoek van de burgemeester een fototentoonstelling, opdat ook de jeugd een indruk kan krijgen van zijn voorstellingen. Van Dalsum is bijna geschiedenis. Nu het nog kan, haast men zich hem te vereeuwigen voor het nageslacht. Zijn leven en werk wordt vastgelegd op film en hij wordt geschilderd en geboetseerd voor de portrettengalerijen van schouwburgen. De Tilburgse schouwburg exposeert ook zijn schilderijen.
Het reguliere toneelwerk is afgelopen, maar hij blijft wel radio, TV, voordrachten en incidenteel toneel doen. Dit jaar o.a. voor de KRO radio de monoloog Paulus, samengesteld uit de brieven van deze apostel, een voordracht bij de dodenherdenking op 4 mei uit Vrij Volk van Defresne (zie Oorlogstijd 1945) en de regie van De Leeuwerik van Jean Anouilh bij het Haarlemse amateurgezelschap Alberdingk Thijm.
1966, 77 jaar. Eregeld Amsterdam, tentoonstelling Groningen, hommage aan Defresne
Hij reikt de eerste Defresne-prijs voor de beste regie uit aan Ton Lutz en memoreert bij deze gelegenheid de persoon en betekenis van Defresne, die 24 jaar zijn compagnon was.
1967, 78 jaar. Herdenking Willem Royaards, eregeld rijksoverheid, tentoonstelling Amstelveen, Prometheus, Droom der gevangenen, TV
Minister Klompé verleent hem een bijzonder eregeld van f 5000,- jaarlijks. Na een leven lang armoede, is hij eindelijk uit de geldzorgen. Hij exposeert decorontwerpen en recent schilderwerk bij een tentoonstelling met Hildo Krop en Germ de Jong in Amstelveen, die in het teken staat van zijn legendarische voorstellingen.
Erik Vos regisseert de Griekse tragedie Prometheus voor het Holland Festival. Zijn opvatting heeft met Van Dalsum's tijdstoneel gemeen, dat juist de eeuwigheidswaarde van een klassiek stuk bewust kan maken van wat er nu gaande is: "Het zou net zo goed nu geschreven kunnen zijn. Denk aan de waterstofbom, denk aan Vietnam en de crisis in het Godsbeeld". Daarom aanvaardt Van Dalsum de uitnodiging om mee te spelen.
In het theaterkerkje in het West-Friese dorp Wadway voert hij Droom der gevangen van Christopher Fry op met amateurs, wat voor een van hen de aanleiding wordt om later een theaterdocumentaire over hem te maken.
Verder speelt hij Hanas in Heeft geleden onder Pontius Pilatus voor de Belgische TV (regie Johan de Meester) en draagt hij voor in een TV programma over het Getto in Warschau (NCRV/BBC) en voor de radio het kerstspel van André Obey Gongslag Middernacht.
1968, 79 jaar. Actie pied à terre, Mies en scène, Gijsbreght afgeschaft
Videofragment Mies en Scène (5:35 min.)
De Gijsbreght-traditie, door Van Dalsum na de oorlog in ere hersteld, wordt na 331 jaar door Guus Oster van de Nederlandse Comedie afgeschaft. Ben Kroon schrijft profetisch: "Dat wijst op verval daar op het plein. Zo gauw een gezelschap er zijn draai niet meer kan vinden, begint het te mopperen over de Gijsbrecht. Er moet maar weer eens een andere heer aan het Leidseplein komen. Gijsbrecht de laan uitsturen, dat moet Guus Oster goed beseffen, is verraad en groot kwaad. Zoiets doe je niet. Je verkoopt toch ook de Nachtwacht niet?"
1970, 81 jaar. Nathan & Tabileth en De koning der Joden, Dagboek van Anne Frank, tentoonstelling Amsterdam
Nathan en Tabileth en De koning der Joden
In april regisseert hij amateurs in het Broadway succes Dagboek van Anne Frank van de Amerikanen Goodrich en Hackett (o.a. Pulitizer prijs) en exposeert hij samen met zijn zoon in Amsterdam.
Tentoonstelling De 3 Hendricken
1971, 82 jaar. Terugblik, Elckerlyc, Ierland, overlijden
Daarna wordt hij meedogenloos overrompeld door kanker. Moedig en waardig, zoals hij geleefd heeft, overlijdt hij 25 oktober in Eenigenburg. Do van Dalsum zet op de rouwkaart: "Wat dit betekent weet iedereen die hem gekend heeft". Op zijn verzoek is de begrafenis in stilte, maar honderden vrienden, collegae, bewonderaars en buurtgenoten betuigen haar persoonlijk en in brieven hoe belangrijk hij voor hen was.
Juliana, Beatrix en Margriet sturen telegrammen. Minister Piet Engels van CRM herdenkt hem namens de regering. Hij wordt herdacht op radio en TV, in het bioscoopjournaal en in alle kranten. Anton Koolhaas in Vrij Nederland (5 nov. 1971): "Van Dalsum heeft vele visioenen geschapen. Hij wist in zijn bevlogenheid ongekende dingen in zijn spelers een weg naar buiten te laten vinden en dat was zijn kracht als voorganger van ware volgelingen. Visionair, gedreven, intelligent. En in zijn grootheid bescheiden genoeg, om op de ogenblikken dat hij bij zijn publiek die onvergetelijke, de adem stokkende emoties overbracht die zijn geheim waren, daarin de vervulling van een roeping te voelen, in de overtuiging dat dit met hem geschonken middelen gebeurde en dat hij daar slechts dankbaar voor kon zijn. We zullen in dit opzicht de normen van een groot man blijven missen". En Ben Kroon in De Tijd (27 okt. 1971): "Wat valt er verder over te zeggen? Hij is nu dood. Het is gebeurd. Het leeft verder in anderen. Hoe, dat weet niemand. Het is onherhaalbaar".
Na 1971 Een half jaar na zijn overlijden wordt zijn kleinzoon Daniël Albert geboren. In 1972 draagt Paul Steenbergen de AlbertvanDalsum-ring over aan Ko van Dijk, die dat beschouwd als het hoogtepunt van zijn carrière (Verstraete 1973). Vervolgens gaat de ring naar Peter Oosthoek (1977), Pierre Bokma (1993) en Gijs Scholten van Asschat (2004). De jaarlijkse AlbertvanDalsumprijs wordt tot 2003 toegekend. Tot en met 2011 worden zijn schilderijen en decorontwerpen nog negen keer tentoongesteld. Bij de tentoonstelling in het Nederlands Theaterinstituut neemt Do van Dalsum het eerste exemplaar van Albert van Dalsum, man van het toneel (Plekker 1983) in ontvangst. Zij overlijdt in 1985, 77 jaar oud. Zij was Van Dalsum's steun en toeverlaat achter de schermen. In 1989 wordt hij ter gelegenheid van zijn 100ste geboortedag herdacht in de Stadschouwburg in Amsterdam. Daar wordt 10 sept. 2008 ook zijn aandeel in de website www.eenlevenlangtheater.nl gelanceerd met een toespraak door Jules Croiset. In 2010 worden Albert en Do van Dalsum herbegraven in Eenigenburg. In 2011 gaat de eerste versie van deze website online en in 2012-2014 de huidige.
|